Кӱчыкэҥер Казанский черкын историйже

Кӱчыкэҥер ялысе черкым 1913 ийыште Озаҥ ола гыч толшо мастар-влак чоҥеныт. Черке пу гыч ыштыме гынат, кӧргысо убранствыже пеш мотор да поян лийын. Ӱмбал тӱсшат пеш чаплын койын. Черке нерген отставкыс полковник П.И Курсов тыгерак шарнен возен:

« … Вот на этой терасообразной площади стояла церковь. Её золотая луковка просматривалась далеко вокрест и служила, как бы ориентиром людям, возвращающимся из любой дали.Она была построена по инициативе местного жителя Ивана Федорова на средства верующих еще до первой империалистической войны. Строя её, царизм преследовал двоякую цель: держать крестьян в повиновении, невежестве и одновременно заинтересовать представителей коренной национальности стать миссионерами…»

В какой-то степени она удалась в первое время, так как до 1917 года из числа жителей нашего села вышло 11 священнослужителей и один иконописец (Борис Невский), которого крестьяне называли просто богомазом…

Тиде черкын икымше настоятельжылан Николай Петрович Монастыревым шогалтеныт, 1913 ий гыч 1920 ийла марте служитлен. Такшым “Закон Божийым” ялыште 19 курымыштак лудаш тӱҥалыныт. Ялысе Пектерекын пӧртшыштыжӧ школ улмо годым Арын черкын батюшкаже лӱмынак закон лудаш кудалыштын. Тунам школышто лач эрге йоча-влак веле коштыныт. Тыршен тунеммылан, пӧлек шотеш, “Закон Божий” кучыктат улмаш. Ю.П. Курсовын ачаже, Петр Ильич, тыгай пӧлекым сулен налын. Эшеат чот тыршышыжлан шӧртньӧ тесьманым кучыктеныт. Лач тыгайже ончыклык туныктышо Н.Н. Беклемишевлан логалын.

Батюшка, Н.П. Монастырёв, шке ешыж дене толын, садланак черке ваштареш лӱмынак пӧртым ыштеныт. Пеш чапле порт лектын. Ойлен кодаш кӱлеш, вара тиде пӧртым Кожлаерыш амбулаторийым чоҥаш пужен ныҥгаеныт. Амбулаторий ер ваштареш курык чоҥгаште верланен. Батюшкан суртшо воктенак, ӱлыкла, дьячокланат оралтым нолтеныт. Черке воктенак, шолаштыла, оролын пӧртшо лийын.

Николай Петрович Монастырёв благочинный лийын. Пеш ушан айдеме. Павел Ильич Курсоват тыгак воза: “… По-справедливости следует сказать, что он был высокообразованным, культурным человеком и у крестьян своего прихода пользовался высоким авторитетом…”. Батюшка 100 пар омарташ мӱкшымат ончен, пеш кугу садше лийын, кушкыл питомникым ыштен. Тудын толмешке , ял калыкын ик сорт олмаже веле лийын – кочо марий олма. Николай Петрович шере тамле олма сортым ял мучко шаркален. Тиде сортым вара “поп олма” манаш туҥалыныт. Пакчажымат “поп пакча” маныныт. Батюшка мӱкш ончаш ялысе марий – влакымат туныктен коден: Арпик, Япык (Япык Миклайын ачаже).

Николай Петрович зоотехник пашамат сайын пален. Вольык ончымаште калыклан сай канашым пуэн шоген.

Революций дечын вара церковно-служитель – влаклан неле жап толын. Чыла вере нуным шыгыремдаш туҥалыныт. Николай Петрович ончыклыкым ужын моштен. Чыла погыжым шолып ужален, суртым кудалтен тышечын кая. Павел Ильич Курсов Башкирийыш кайыме нерген воза.

Тиде ойым Рыбакова Оксина пеҥгыдемден. Самырык Оксина матушкалан (Николай Петрович суртышто) полышкален илен, нянькылан ыштен улмаш. Тарванен кайымышт годым, Оксинамат пырля налыныт. 1957 ийыште Рыбакова Оксина ялышке толын, Курсов Юрий Петровичмыт деке пурен. Николай Петрович Монастырёвын але илымыж нерген уверым конден. Башкир марий – влак коклаште ветеринар пашам виктарен шоген.

Николай Петрович Монастырёвым Крапивин Иван алмаштен. У батюшкан кушеч улмыжо пале огыл. Поп портышкак илаш шогалын. Людмила ден Юлия (ялыште Юшка маныныт) ӱдыржӧ-влак лийыныт. Варажым Людмила Йошкар-Олаште илен, библиотекарьлан пашам ыштен. Юрий Петрович Курсов, Нина Николаевна Беклемишева олаште тунеммышт годым чӱчкыдынак Людмила деке уналкеш пуреденыт. Людмила моткочак мотор ӱдыр лийын, но ала-мо шотеш йолжо окшаклен. Юлия (Юшка) Суслонгереш верланен. Илат мо кызыт ӱдыр-влак, ешышт уло мо? Пале огыл.

Кызытат Моркинский ( ондакше райисполком) архивыште Казанский черкын делаже аралалтеш. Тушто тыге возымо: «…Священник этой церкви о. Николай Акишев был арестован 10 июня 1931 года. Он был допрошен один раз в Морках, доставлен тяжелобольным в Йошкар-Олинскую тюрьму. Батюшке инкриминировались действия, предусмотренные статьей 58-10, ч. II УК — антисоветская деятельность, к которой относили и стремление “отстоять храм”. С арестом священника церковная жизнь обычно замирала, так случилось и в Кутюк-Кинере. Через год, 20 ноября 1932 года, заведующий райфо сообщил в президиум Моркинского райисполкома, что “за общиной верующих в с. Кутюк-Кинер числятся недоимки по налогам, страховым платежам. Церковь не фунционирует с 1931 года, община распалась, старосты, сторожа нет. Церковь брошена на произвол судьбы”18 . Акт проверки имущества этой церкви от 22 июля 1940 года показывает, что все было разграблено. Против списка всех икон написано: “уничтожены”. В описи везде пометки: “не оказалось, изъяты, утеряны, разбиты, уничтожены, два престола — под церковью, богослужебные книги сданы в утиль”. Местному колхозу “Мастар Вий” передано здание церкви, сторожка и три шкафа для сельсовета»

Чаманен каласаш веле кодеш,черке зданий йулен. Кызыт ен- влак тиде олмеш изирак пу черкым чоҥеныт. Калык Казанский черкым ок мондо, корным тиде велыш тапта.

Бутенина Ксения, обучающаяся МОУ «Шерегановская ООШ», 4класса.

Руководитель:Бутенина Мариана Александровна,учитель истории и географии